Debata oksfordzka w ZST w Lipnie – młodzież wobec przemocy w szkole
W dniu 2 października br. w Zespole Szkół Technicznych im. Ziemi Dobrzyńskiej w Lipnie odbyła się debata oksfordzka pod hasłem: „Młodzież powinna znacznie bardziej angażować się w przeciwdziałanie przemocy w szkole”. Wydarzenie zgromadziło uczniów Zespołu Szkół Technicznych im. Ziemi Dobrzyńskiej w Lipnie oraz Liceum Ogólnokształcącego im. Romualda Traugutta w Lipnie, którzy w czteroosobowych drużynach zmierzyli się w intelektualnej dyskusji, prezentując argumenty za i przeciw postawionej tezie.
Debatę poprowadzili Radni Młodzieżowego Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Amelia Kucharska w roli Marszałka debaty i Adam Grązka w roli Sekretarza debaty. Funkcje Jurorów debaty objęły: Krystyna Sobczak – starszy wizytator Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy, Paulina Smolarska – psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Lipnie oraz Martyna Makowska – Sekretarz Młodzieżowego Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Wśród zaproszonych gości znaleźli się przedstawiciele Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy: Joanna Rek – Kujawsko-Pomorski Wicekurator Oświaty, Andrzej Nowicki – starszy wizytator, Anna Jachimczak – starszy wizytator.
Debata przebiegała zgodnie z zasadami klasycznej formuły oksfordzkiej. Po prezentacji tez i ról rozpoczęła się blisko godzinna wymiana argumentów. Drużyna propozycji wskazywała na konieczność aktywnego udziału młodzieży w inicjatywach przeciwdziałających przemocy, podkreślając rolę rówieśniczego wsparcia, kampanii edukacyjnych i szkolnych mediatorów. Strona opozycji argumentowała natomiast, że główną odpowiedzialność ponoszą instytucje i dorośli, a zadaniem młodych jest raczej współpraca i reagowanie, niż przejmowanie kluczowych zadań. Obie drużyny godnie reprezentowały przydzielone im stanowiska.
Po blisko godzinnej wymianie argumentów zwycięstwo przyznano drużynie Liceum Ogólnokształcącego im. Romualda Traugutta w Lipnie, która przekonująco udowodniła swoje stanowisko. Podsumowania dokonała Joanna Rek – Kujawsko-Pomorski Wicekurator Oświaty, zwracając uwagę na wysoki poziom przygotowania merytorycznego uczniów i znaczenie podobnych wydarzeń w kształtowaniu postaw obywatelskich. Głos zabrali również przedstawiciele młodzieży, którzy zgodnie podkreślili, że debata była okazją nie tylko do sprawdzenia umiejętności retorycznych, ale przede wszystkim do refleksji nad tym, jak szkoła może stać się miejscem wolnym od przemocy.
Na zakończenie wszystkim uczestnikom oraz gościom wręczono dyplomy z podziękowaniami za udział w wydarzeniu.





